25 квітня – Всесвітній день ДНК

Ця дата обрана на честь виходу 25 квітня 1953 року британського журналу «Nature», в якому була опублікована стаття вчених з Кембриджу англійця Френсіса Кріка та американця Джеймса Уотсона під назвою «Молекулярна структура нуклеїнових кислот» та відкриттю подвійної спіралі ДНК. У цей же день у 2003 році було проголошено, що проект «Геном людини» дуже близький до завершення.

До Дня ДНК у 2018 році австралійські вчені підготували чергове відкриття, яке може стати справжнім проривом в цій області Команда з Інституту медичних досліджень Гарвана виявила в живих клітинах нову структуру ДНК під назвою i-мотив (i-motif).

В контексті молекулярної біології термін "мотив" означає відносно коротку послідовність нуклеотидів, яка майже не змінюється в процесі еволюції і, імовірно, має певну біологічну функцію. За даними дослідників, i-мотив є фрагментом ДНК, який за формою нагадує скручений вузол. Автори виявили подібні фрагменти не в лабораторних зразках in vitro, а вперше спостерігали їх безпосередньо всередині живих клітин.

За словами Деніела Кріста (Daniel Christ), який очолив дослідницьку групу, різні форми ДНК грають важливу роль в тому, яким чином зчитується генетичний код. I-мотив є чотирьохланцюговим вузлом ДНК. У його структурі залишки цитозину утворюють зв’язки між собою в межах одного ланцюга. Це кардинально відрізняється від будови подвійної спіралі, в якій спостерігається взаємодія комплементарних азотистих основ протилежних ланцюгів і цитозин комплементарно зв'язується з гуаніном.

Щоб виявити i-мотиви всередині клітин, дослідники розробили використали фрагмент молекули антитіла, який здатний специфічним чином розпізнавати потрібні ділянки нитки ДНК і з’єднуватися з ними з дуже високою афінністю.

Використовуючи флуоресцентні мітки, фахівці визначили, що досліджувані структури містяться в ядрах клітин. Але найцікавішим виявився той факт, що ці структури не були постійними. І-мотиви формуються в певний період життєвого циклу клітини - в пізній G1 фазі, коли йде активне зчитування генетичної інформації.

Також було показано, що i-мотиви з'являються в деяких ділянках промотора і в теломерах (кінцевих ділянках хромосом, які відіграють важливу роль в процесі старіння організму).

Логічно припустити, що "вузлувата" ДНК залучена до регуляції зчитування генетичної інформації. А перехідний характер i-мотивів може пояснити, чому до цих пір їх не вдавалося відстежити раніше.

Джерело: I-motif DNA structures are formed in the nuclei of human cells/ Zeraati M, Langley D.B., Schofield P. et al.- Nature Chemistry.- 2018.- Published online 24 April.

Матеріал підготувала: доц. кафедри біоорганічної і біологічної хімії та клінічної біохімії Давидова Н.В.
Четвер, 26 квітня 2018
Більше новин БДМУ:

Студенти БДМУ провели опитування чернівчан до Дня імунітету

З нагоди Всесвітнього дня імунітету 1 березня 2017 року з ініціативи співробітників кафедри клінічної імунології, алергології та ендокринології спільно зі студентами 5-го курсу проведено акцію «Імунітет на сторожі здоров’я».

Студенти БДМУ провели просвітницьку акцію

11 грудня Всесвітній день хворого на бронхіальну астму. З цієї нагоди студенти Буковинського державного медичного університету провели просвітницьку акцію для чернівчан.

Студенти БДМУ провели просвітницьку акцію для діток, хворих на цукровий діабет

На кафедрі хірургічної та дитячої стоматології під керівництвом завідувач кафедри – доц. Наталії Кузняк та доц.

Студенти БДМУ провели просвітницьку акцію до Дня боротьби із псоріазом

Студенти медичного факультету №1 та співробітники кафедри дерматовенерології БДМУ розповіли чернівчанам про псоріаз. Дана просвітницька акція вже стала традиційною і проводиться вдруге спільно студентами медичного факультет №1 з головним куратором Оксаною Оліник та співробітниками кафедри дерматовенерології на чолі із професором Ольгою Денисенко, завідувачем кафедри.